Een assistentiewoning kiezen: wat is belangrijk bij de keuze van een assistentiewoning?
Een erkende assistentiewoning of een serviceflat is een woning – meestal een appartement - aangepast aan de noden van het ouder worden. Als 65-plusser kan je er zelfstandig wonen, ook wanneer het wat moeilijker gaat.
Om hierin de juiste keuze te maken is het belangrijk om jou goed voor te bereiden en goed te informeren. Of je er nu voor kiest om een assistentiewoning te huren of een assistentiewoning te kopen. En net zoals bij een woonzorgcentrum is het belangrijk dat je tijdig aan jouw zoektocht begint. Zo heb je meer keuze en is de kans dat je in jouw gekozen assistentiewoning terecht kan groter.
De eerste vraag die je jou zelf moet stellen: ben ik nog zelfredzaam? En is mijn eventuele partner dit ook nog?
Want een assistentiewoning is geen woonzorgcentrum. Er is niet permanent een zorgteam aanwezig.
- In een aangemelde of erkende assistentiewoning moet je zelf thuisverpleging regelen indien nodig. Of goede afspraken maken met je mantelzorger. Je moet ook zelf instaan voor je boodschappen, je maaltijden – al hebben vele complexen ook wel een eigen cafetaria of restaurant - en het poetsen. Of je betaalt voor maaltijden die aan huis worden geleverd of poetshulp.
- In een woonzorgcentrum is 24 uur zorg door een zorgteam, 7 dagen op 7 inbegrepen in de dagprijs. Ook het eten en het poetsen is in de prijs inbegrepen.
Is het een erkende of een aangemelde assistentiewoning?
Op termijn gaan alle assistentiewoning erkend moeten zijn. Op dit moment is dit nog niet het geval.
Wat moet er zeker aanwezig zijn in een erkende assistentiewoning?
- Noodoproepsysteem: door een druk op de noodknop wordt uw oproep meteen beantwoord, 24/24u.
- Crisiszorg: dit is de onmiddellijke en aangepaste zorg binnen de 30 min. TIP: vraag bij jouw bezoek ook wie (welke organisatie) de zorgverlening doet.
- Overbruggingszorg: wanneer u na de crisiszorg nog bijkomende zorg nodig heeft, wordt deze zorg voor u georganiseerd om de periode te overbruggen.
- Woonassistent: dit is een persoon waarop u een beroep kunt doen voor alle mogelijke problemen en vragen. Deze vragen kunnen praktische vragen zijn over de woning zelf, maar je kan er net zo goed terecht met vragen over de zorg.
- Ontmoetingsruimte: dit is een gemeenschappelijke ruimte voor activiteiten en sociale contacten.
Wat met overige belangrijke zaken? We sommen graag enkele bijkomende vragen op:
- Zijn er winkels, een apotheek en een bankkantoor in de buurt?
- Hoeveel assistentiewoningen zijn er in totaal bewoond?
- Zijn de assistentiewoningen verbonden aan een woonzorgcentrum?
- Hoe wordt de totale factuur samengesteld?
- Wat is de EPC-waarde van de flat/het gebouw (belangrijk voor de energiefactuur) ?
- Zijn (kleine) huisdieren toegelaten?
- Wordt de dagprijs anders berekend wanneer je bijvoorbeeld op vakantie gaat?
- Hoe verloopt de ontslagprocedure? Hoe lang is de opzegtermijn, wanneer begint die te lopen en hoe hoog is het opzegbedrag?
Je leest het. Je goed voorbereiden is aan te raden.
Schrijf desnoods alle vragen die je wil stellen op een persoonlijke checklist (vragenlijst) zodat je zeker bent dat je alle vragen hebt gesteld.
Ben je 100% overtuigd na je bezoek? Zet je dan op de wachtlijst, verhuis meteen of koop de betreffende assistentiewoning.
Het Woonzorgweb-team wenst jou alvast veel succes toe bij je zoektocht.
ZOEK HIER EEN ASSISTENTIEWONING TE HUUR OP WOONZORGWEB
ZOEK HIER EEN ASSISTENTIEWONING TE KOOP OP WOONZORGWEB
Je twijfelt nog? Misschien is onderstaand artikel dan interessant.