Reis-enquete 2017: de resultaten

We reizen om te eten.

Vakantie en reizen maken een belangrijk deel van het leven uit. Het zijn de ijkpunten in onze agenda’s waar telkens opnieuw naar toegeleefd wordt om nadien als herinnering op te slaan en weer uit te kijken naar de volgende. Exotische bestemmingen en trendy citytrips zijn vaste items op bucket lists.

Het is de gewoonte van jong en oud om er minstens 1 keer per jaar op uit te trekken. Iedereen reist op zijn manier. Terwijl de ene op zoek gaat naar avontuur en actie staat vakantie voor anderen synoniem met zalig niets doen. Er zijn er die zich willen laten verwennen, terwijl anderen dan weer kiezen voor back to basics. Naast reizigers die elke vakantie minutieus maandenlang voorbereiden, zijn er die zich liever op reis door het toeval laten leiden. Vertel me hoe je reist, en ik zeg je wie je bent, gaat intussen beter op dan toon me die boekenkast.

In onze vorige enquête-wedstrijd (mei 2017) legden we enkele vragen voor over jullie vakantie- en reisgewoontes. Deze keer namen 1230 lezers deel aan deze enquête waarvan 2 lezers met hun partner een overnachting in hotel Melinda in Oostende van Neckermann cadeau kregen. Hieronder de resultaten van onze steekproef die we samen met The Silver Ones en Neckermann opzetten:

Ruim 60% van de deelnemers aan onze enquête gaan minstens twee keer per jaar op reis. Meer dan 10% trekt er zelfs 4 of meer keer per jaar op uit. Van de babyboomers onder de lezers die tussen 53 en 71 jaar oud zijn, gaan zelfs 13,5% 4 of meer keer per jaar op reis. Nu de kinderen het huis uit zijn, komt er dus tijd vrij om te reizen. Het vakantiebudget moet wel gespreid over verschillende vakanties. Niet verwonderlijk dat meer dan de helft van de babyboomers kiest voor dichtbij vakanties wat neerkomt op kortere en budgetvriendelijke vakanties in vergelijking met de verre bestemmingsreizen. Wie veel reist, let ook beter op de centen blijkt ook uit jullie antwoorden Babyboomers laten zich van alle deelnemers aan deze steekproef het meest leiden door de kostprijs van de vakantie en door promoties.

"42% van de babyboomers laten zich door prijs en promoties leiden bij de keuze van hun bestemming."

Uit onderzoek van “The Travel Industry Association of America” bleek dat de gemiddelde leeftijd van een avontuurlijke reiziger geen 28-jarige man is maar een 47-jarige vrouw. In onze bevraging viel de hogere interesse voor wandelvakanties bij babyboomers (24,1%) op, zeker als je die vergelijkt met de matige interesse bij de jongste groep (16,5%) in ons panel. Dat de combinatie wandelen en kinderen niet de ideale match is, beseft iedereen die het ooit met jonge kinderen uitprobeerde.

Citytrips scoren bijzonder goed bij zowel babyboomers als bij de jongere groep. Net niet de helft van hen wil op citytrip. Een keuze die halveert eenmaal de zeventig voorbij. Vanaf dan stijgt de interesse voor begeleide rondreizen van 16,5% bij babyboomers naar 23,9% en voor cruises van 16,1% naar 18,3%. Nog geen 10% van de -51- jarigen droomt van een cruise.

Dat babyboomers intussen ook op de digitale trein gesprongen zijn, blijkt ook weer uit deze bevraging. Meer dan helft van hen boeken hun vakantie online net als de jongste lezers van deze nieuwsbrief. Maar ook de oudste lezer boekt in nog 4 op 10 gevallen zijn vakantie online. Hij loopt wel nog 35,8% van de gevallen langs bij een reisbureau om zijn vakantie te boeken, een gewoonte die bij babyboomers (21,3%) en jonger (16,2%) behoorlijk afneemt.

En dat we in België bourgondiërs zijn, twijfelen we geen ogenblik aan. Maar dit onderzoek maakt ook duidelijk dat we dit ook op reis blijven. Meer dan 7 op 10 van de lezers van deze nieuwsbrief willen op vakantie zeker lekker kunnen eten.

Hoe vaak koop je een vakantie aan?

  • nooit = 6,3%
  • 1x/jaar = 33,2%
  • 2x/jaar = 36,1%
  • 3x/jaar = 14,1%
  • 4 of meer/ jaar = 10,3%

Met wie ga je op vakantie? (meerdere antwoorden mogelijk)

  • alleen = 1,1%
  • met je partner = 74,2%
  • met je kinderen = 24,2%
  • met je kleinkinderen = 6,4%
  • met je partner en kinderen en kleinkinderen = 34,3%
  • met vrienden = 23,4%

Wie neemt er in je gezin meestal de beslissingen over de vakanties en hoe worden deze dan geboekt? 

  • ik ben de medebeslisser en ik boek online = 56,3%
  • ik ben de medebeslisser en ik boek via mijn reisbureau = 20,8%
  • ik ben de medebeslisser en iemand anders boekt online = 15,6%
  • ik ben de medebeslisser maar iemand anders boekt via een reisbureau = 4,2%
  • ik ben niet / minimaal betrokken bij de beslissing = 3,0%

Welk type vakantie heeft jouw voorkeur?

  • een dichtbij vakantie = 51,2%
  • culturele vakantie = 23,3%
  • wandelvakantie = 20,2%
  • citytrip = 44,1%
  • autovakantie = 27,9%
  • een vakantie naar een pretpark = 9,3%
  • een strandvakantie = 42,0%
  • een verre reis = 21,9%
  • een begeleide rondreis vakantie = 14,2%
  • een cruise = 14,1%
  • een wintersport vakantie = 5,0%

Hoe inspireer je je voor je volgende bestemming? (meerdere antwoorden mogelijk)

  • ik laat mij inspireren door mijn reisbureau = 11,1%
  • ik surf online: Facebook, reissites, andere = 48,1%
  • ik inspireer me via reismagazines en kranten = 34,1%
  • ik haal een reisbrochure bij een reisbureau = 25,0%
  • ik vraag raad aan vrienden / familie = 19,6%
  • ik kijk naar de beste prijs /bestemming & promotie = 35,4%
  • ik hoef me niet te inspireren ik ga altijd naar dezelfde bestemming = 5,3%

Wat wordt je volgende vakantie?

  • een dichtbij vakantie = 24,4%
  • culturele vakantie = 6,7%
  • wandelvakantie = 7,5%
  • citytrip = 12,6%
  • autovakantie = 13,4%
  • een vakantie naar een pretpark = 2,4%
  • een strandvakantie = 21,9%
  • een verre reis = 6,5%
  • een begeleide rondreis = 2,6%
  • een cruise = 2,0%
  • een wintersportvakantie = 0,2%

Wat moet je zeker op vakantie kunnen doen? (meerdere antwoorden mogelijk)

  • bereikbaar zijn via wifi = 34,8%
  • lekker eten = 71,6%
  • excursies kunnen boeken = 13,7%
  • rusten: geef mij maar een ligbed aan het strand of zwembad = 31,3%
  • sportactiviteiten = 13,7%
  • nieuwe dingen uitproberen = 28,5%