Online shoppen: het alternatief voor wie minder mobiel wordt.
De tijd dat we onze boodschappen bij de lokale kruidenier en de slager en de bakker om de hoek deden, is wel definitief verleden tijd. Zo blijkt ook uit de poll waaraan 648 van de lezers vorige maand deelnamen. Meer dan 60% van de deelnemers doen hun boodschappen bijna uitsluitend in de supermarkt. Slechts 2% doet die nog bijna volledig bij de kleinhandelaar. De rest (36%) verdeelt zijn aankopen over de supermarkt en de kleinhandel.
Geen verrassend resultaat maar de online supermarkten brengen hierin zonder twijfel in de nabije toekomst terug verandering in. Volgens BeCommerce was 2016 een recordjaar voor de e-commerce in België. De omzet steeg met 13,4% t.a.v. 2015 waarmee we landen als Frankrijk (+9,4%), Duitsland (+10,5%), Nederland (+11,4%) en zelfs het VK (+10,1%), de kampioenen in het online shoppen, achter ons hielden. We mogen dan wel sneller groeien dan onze buurlanden, België blijft nog altijd het kleine broertje dat nog altijd achterop hinkt in vergelijking met onze buurlanden.
Ruim 3 op 4 van de Belgische bevolking ouder dan 15 jaar winkelde vorig jaar ten minste 1 keer online. Ook bij de senioren shopt intussen al meer dan 50% op het internet. Online gaat de consument vooral op zoek naar kleding, telecom, media & entertainment. Maar het zijn vooral vliegtuigtickets, tickets van evenementen en vakanties die het meeste geld in het laatje brengen van de e-commerce.
Dat we voor onze dagdagelijkse benodigdheden onze winkelkar nog niet van achter onze computer vullen, blijkt dan weer uit deze poll. 70% van de lezers kocht nog nooit voeding online maar dat er intussen toch al 10% zijn die af en toe voedingswaren online bestellen, kan wijzen op veranderende shopping gewoontes.
Dat ruim 1 op 2 van de lezers van deze nieuwsbrief van plan is om online zijn boodschappen met thuislevering te doen zodra dit niet meer lukt om naar de supermarkt te trekken, wijst erop dat hun aantal in de toekomst alleen nog maar zal toenemen. Experts beamen dit en zien het voedingsaandeel in onze e-winkelkar tegen 2021 verviervoudigen.
Nu trekt ruim 1 op 2 van onze lezers nog 2 à 3x per week naar de supermarkt. Blijft dit patroon als e-shopping meer en meer ingeburgerd raakt of bundelen we dan onze aankopen en laten we één maal per week alles aan huis leveren? Misschien wordt online shoppen een alternatief voor de 1 op 4 die nu af en toe tot altijd beroep op iemand doet voor de boodschappen.
Online bedrijven als Foodbag, Hello Fresh en Smartmat stellen weekmenu’s samen waarvoor ze alle ingrediënten en de recepten samen in een box aan huis leveren. Een service waar nog geen 3% van deze lezers ervaring mee heeft maar waar bijna 7 op 10 open staat om dergelijke service in de toekomst uit te testen.
Sowieso kan online shoppen in de nabije toekomst een handige oplossing zijn voor senioren die minder mobiel worden maar toch zo lang mogelijk zelfstandig door het leven willen blijven gaan.
Het kan 24/24 en 7/7 zonder hiervoor de deur uit te moeten. Het aanbod is even groot als in de reguliere supermarkt, de prijzen zijn concurrentieel. We gaan er dan wel akkoord mee moeten gaan dat er voor thuislevering in de meeste gevallen een meerprijs moet betaald worden.
Artikel geschreven door gastredacteur: Filip Lemaitre - The Silver Ones
NAAR WEBSITE VAN THE SILVER ONES
De resultaten van de poll (maart 2017)
Waar doe jij die boodschappen?
- supermarkt 61,4%
- kleinhandel 2,0%
- gemengd 36,4%
- anders 0,2%
Hoe dikwijls doe je die boodschappen?
- Nooit 0%
- 1 keer per week. 29,0%
- 2 à 3 keer per week. 53,9%
- 3 à 4 keer per week. 13,1%
- 5 à 6 keer per week. 4,0%
Is er iemand die jouw boodschappen voor jou doet?
- Nooit 45,7%
- Zelden 28,9%
- Af en toe 15,0%
- Regelmatig 9,0%
- Altijd 1,5%
Bestel je online voedingswaren die je gebruikt om je dagelijkse maaltijden klaar te maken?
- Nooit 70,4%
- Zelden 17,4%
- Af en toe 9,9%
- Regelmatig 2,2%
- Altijd 0,2%
Stel dat het op termijn moeilijk of onmogelijk wordt om deze boodschappen te doen, hoe wil je het dan aanpakken?
- Familie of vrienden inschakelen die mijn boodschappen doen. 28,9%
- Online mijn boodschappen bestellen en thuis laten leveren. 53,9%
- Bereide maaltijden laten brengen. 15,6%
- Anders: … 1,7%
Probeerde je al eens een foodbox (vb. Foodbag, Hello Fresh, Smartmat, …) uit waarin de ingrediënten + recept voor 1 of meer maaltijden in de week thuis of op het werk worden geleverd.
- Nooit en ook niet van plan 7,7%
- Nooit maar misschien later wel 67,4%
- Nooit maar in de toekomst zeker 16,2%
- Doe ik nu al. 2,9%
- Ben hiermee gestopt. 5,7%