Directeur van een woonzorgcentrum aan het woord

“Het is onze missie om elke bewoner gelukkig te maken”

Woonzorgcentrum Kristallijn in Bilzen verwelkomt nieuwe directeur 

Robert Zoons is sinds december 2020 de nieuwe directeur van Kristallijn in Bilzen. Niet evident om midden in de coronacrisis de leiding te nemen over een woonzorgcentrum. Robert weet echter van aanpakken en voelde zich er meteen als een vis in het water.

Wat is momenteel uw grootste uitdaging?

“De grootste uitdaging voor een woonzorgcentrum is om op zoek te gaan naar wat bewoners écht gelukkig maakt. Gelukkig zijn is voor iedereen namelijk verschillend. Geluk schuilt dikwijls ook in een heel klein hoekje: voor de ene is dat een lekkere maaltijd, voor de andere de nodige aandacht krijgen bij een verjaardag, of gewoon het kunnen samen zijn met andere mensen. Wij polsen daarom bij de bewoners naar hun behoeftes en doen hier ook effectief iets mee. We houden onder andere bewonersvergaderingen, maar hebben ook een voedingscommissie. In die voedingscommissie zit de kok maandelijks of tweemaandelijks rond de tafel met enkele bewoners om het menu samen te stellen. We willen hen daar graag actief bij betrekken. Zo kan bijvoorbeeld beslist worden om bepaalde typische streekgerechten op het menu te zetten.”

Wat met bewoners die niet meer in staat zijn om zich uit te drukken?

“Uiteraard zijn er bewoners die niet meer actief kunnen deelnemen aan onze bewonersvergaderingen, bijvoorbeeld omdat ze in een proces van dementie zitten. Vaak kunnen ze zelfs niet meer aan ons duidelijk maken waar ze nood aan hebben. We vragen dan aan familieleden zoveel mogelijk informatie over die specifieke Benieuwd of woonzorgcentrum Kristallijn iets voor u is? Neem dan zeker contact op met ons voor een vrijblijvende privérondleiding. Ook kortere verblijven zijn mogelijk in dringende situaties. We bekijken samen wat mogelijk is. bewoner. Zo kunnen we hen toch een goed gevoel geven en ervoor zorgen dat ze gelukkig zijn bij ons.”

Hoe garanderen jullie veiligheid in tijden van corona? 

“Onze personeelsleden zijn voldoende opgeleid om de juiste voorzorgen te nemen, zodat alle bewoners en collega’s beschermd blijven tegen het virus. We willen trouwens niet enkel de bewoners, maar ook hun familieleden een veilig gevoel geven. Heldere communicatie is op dat vlak cruciaal. We houden de familie steeds op de hoogte van nieuwe afspraken en wijzigingen. Ook kunnen ze erop rekenen dat wij hen zullen contacteren als er iets is met hun ouder.”

Wat vinden bewoners anno 2021 het belangrijkste bij de overstap naar een woonzorgcentrum?

“De meeste mensen zijn terecht heel erg op hun vrijheid gesteld. Sommigen vrezen dat ze die zullen moeten opgeven als ze naar een woonzorgcentrum komen. Ik wil dan ook benadrukken dat je je vrijheid absoluut kan behouden bij ons. Je hoeft bijvoorbeeld niet deel te nemen aan activiteiten als je daar geen zin hebt. Je kan er altijd voor kiezen om rustig op je kamer wat te lezen. ‘Alles kan maar niets moet’ is eigenlijk ons motto.”

 

Tot slot: wat vindt u zelf de grootste troef van Kristallijn?

“De groene omgeving is een enorme meerwaarde. We zitten hier ook in een dorpskern, vlak aan de kerk. Maar het warme thuisgevoel vind ik toch wel de grootste troef van Kristallijn. Er is geen mooier compliment dan als een bewoner zegt dat hij hier een nieuwe thuis gevonden heeft.”

 

Meer informatie?

NEEM EEN KIJKJE OP DE PAGINA VAN WZC KRISTALLIJN IN BILZEN