Zelf het valrisico verkleinen? Zo pak je het aan

Elke 11 seconden wordt een 65-plusser opgenomen in het ziekenhuis na een valpartij. Meer dan de helft van de ouderen is dan ook bang om te vallen. Maar die angst verhoogt net het risico dat je struikelt: je gaat minder bewegen, waardoor je spierkracht en evenwicht afnemen. Gelukkig kan je zelf een aantal zaken doen om ongelukken te vermijden. Deze 4 tips helpen je op weg. 

1. Verzorg je voeten

Heb je pijn aan je voeten, dan dreig je op een onnatuurlijke manier te wandelen, waardoor je sneller valt. Ook ongemakkelijke schoenen dragen, op  blote voeten lopen of enkel (antislip-) kousen dagen, verhogen de kans op een valpartij. 

Kies daarom voor degelijk schoeisel dat je hele voet omsluit. De zool is plat en heeft inkepingen, waardoor je meer grip hebt terwijl je beweegt. Ook een goede sluiting (velcro of veters) is een must. Schoenen die onvast zijn – zoals teenslippers – of niet goed passen, laat je beter links liggen. 

2. Bespreek duizeligheid met je (huis)arts

Voel je je vaak duizelig als je gaat rechtstaan, bijvoorbeeld als je uit bed komt of opstaat uit de zetel? Dan loop je een verhoogd risico om te vallen. Bespreek die klachten dan ook met je huisarts. Hij geeft je tips over hoe je dat duizelig gevoel vermijdt. Enkele voorbeelden zijn langzaam rechtstaan, voldoende bewegen of het hoofdeinde van je bed hoger plaatsen. 

Ook geneesmiddelen kunnen duizeligheid veroorzaken, doordat ze je bloeddruk doen dalen. Denk aan medicijnen tegen onder andere depressie en hartproblemen. Bespreek de bijwerkingen met je huisarts of apotheker. 

3. Streef een gezond voedingspatroon na

Gezonde voeding is essentieel voor sterke spieren en botten. Zorg ervoor dat je voldoende calcium en vitamine D binnenkrijgt. Onder andere zuivelproducten, vis, broccoli, spinazie, appels en kiwi zijn rijk aan die stoffen. 

Drink daarnaast maximaal 1 alcoholische consumptie per dag. Want hoe ouder je wordt, hoe gevoeliger je bent voor de effecten van alcohol, zoals evenwichtsverlies. En ook tabak zweer je beter af: roken verhoogt het risico op broze botten.

4. Neem je woonst onder de loep

Op openbare plaatsen heb je het valrisico minder in de hand, maar in je eigen woning kan je wél potentiële gevaren wegnemen. Haal bijvoorbeeld losliggende tapijten weg of kleef antislipmateriaal aan de onderkant. Zorg ook voor brede doorgangen en voorzie voldoende verlichting. In deze blogpost ontdek je uitgebreide tips.

Vormt je trap een steeds moeilijker te overwinnen obstakel? Informeer dan naar een traplift. Daarmee verplaats je je op een veilige manier makkelijk door je volledige woning. De traplift brengt je de trap op en af en stopt meteen bij een obstakel. En ook de veiligheidsgordel en klembeveiligingen vermijden onvoorziene ongelukken. Bovendien bestaat er een traplift voor elke trap: steil, gebogen of recht. Kortom: een traplift neemt je valangst op de trap voorgoed weg. 

Overtuigd dat een traplift iets voor jou is? De experten van Otolift helpen je met plezier verder.