Thuishulp en verzekeringen

Over onze specialist: 

Günther Polfliet is 53 jaar en is al 29 jaar met hart en ziel actief in de verzekeringen. De laatste 8 jaar als onafhankelijk zelfstandig makelaar met kantoor in Gent (www.agomax.be).  Volgens Günther is de klant de kern van zijn bedrijf en is zorg dragen voor zijn klanten zijn grootste bekommernis

Sinds 2014 moet elkeen die een (t)huishulp heeft zich registreren als werkgever. In het zog van deze beslissing hebben de verzekeringsmaatschappijen hun vragenlijst voor de arbeidsongevallen-verzekering uitgebreid met welgeteld één vraag: RSZ-nummer?

Een RSZ-nummer wordt toegekend aan iedereen die zich als werkgever registreert. Op die manier kan via de kruispuntbank zwartwerk beter gecontroleerd worden en kan de overheid de nodige stappen ondernemen om onder meer uitbuiting aan te pakken.

Het is immers net de uitbuiting die er voor gezorgd heeft dat elkeen die een tuin- en of huishoudhulp in dienst heeft nu moet melden. Op zich is dit een goed zaak want, laat ons eerlijk zijn, uitbuiting en gewoonweg onaanvaardbaar. En toch zien wij, als verzekeringsmakelaars dat niet iedereen dit even fijn vindt want sinds de invoering van deze wet zijn heel wat polissen arbeidsongevallen opgezegd en worden er zo goed als geen nieuwe polissen arbeidsongevallen afgesloten.

Eén van de redenen is dat heel wat mensen ondertussen voor een (t)huishulp gekozen hebben onder het stelsel van de dienstencheques. Positief want de tewerkgestelde werkt onder een officieel statuut en de dienstencheque organisatie moet onder meer voor een arbeidsongevallenverzekering zorgen.

Tip: als je met een dienstencheque organisatie in zee gaat biedt dit bedrijf je een overeenkomst aan. Onderteken die pas nadat je die overeenkomst gelezen hebt en nadat je akkoord kan gaan met wat in die overeenkomst staat. Er zijn immers overeenkomsten op de markt die nogal eenzijdig opgesteld zijn waardoor je als klant voor een deel in de kou wordt gelaten. Bepaalde overeenkomsten stellen dat bij schade, aangericht door de (t)huishulp er de vrijstelling niet door de organisatie gedragen wordt. Met andere woorden, de eerste € 125, € 250 of zelfs € 500 die de organisatie normaal gezien uit eigen zak aan jou moet vergoeden wordt in een groot aantal overeenkomsten op jou overgedragen. Alles behalve netjes dus, als je het mij vraagt. Is er dus iets in de overeenkomst waarmee je het moeilijk hebt, teken dan niet en bespreek het met het dienstenchequebedrijf. Wil men de overeenkomst niet aanpassen en je blijft een probleem hebben met een bepaald onderdeel van die overeenkomst dan zit er niets anders op dan een ander dienstenchequebedrijf te zoeken in de hoop dat die niet met een gelijkaardige overeenkomst komen aandraven.

Wat moet je dan doen als je bij geen enkele (dienstencheque) organisatie een correcte overeenkomst krijgt?

Je registreren als (t)huishulp en deze man of vrouw inschrijven én zelf een arbeidsongevallen-verzekering afsluiten. Voor minder dan € 100 per jaar heb je al zo een wettelijk verplichte verzekering.

Wat moet je doen als je poetsvrouw helemaal niet wil dat je je registreert en je haar inschrijft?

Volgens de wet moet je dan afscheid van haar nemen want geen van beiden is wettelijk correct bezig. Ik besef dat het moeilijk is om afscheid te nemen van de poetsvrouw die al jaren bij jou thuis zorgt dat alles er spic en span bijligt. Wie dus toch wil doorgaan moet beseffen dat hij een groot risico neemt en dat er geen echt correcte verzekering bestaat om de poetsvrouw te verzekeren als ze een ongeval heeft bij je thuis of van en naar je huis. Het enige wat ik dan kan aanraden is van de poetsvrouw te eisen dat zij een polis lichamelijke ongevallen afsluit op haar persoonlijke naam maar weet dat hier ook problemen kunnen ontstaan want je poetsvrouw werkt niet gratis en het zou dus best wel eens kunnen dat de verzekeraar van haar polis lichamelijke ongevallen weigert tussen te komen...al is die kans beperkt.

Conclusie: hoe vervelend die administratieve molen ook mag zijn, doe wat verplicht is of kies voor (t)huiszorghulp via dienstencheques. In dit laatste geval ben je wettelijk in orde en word je er ook nog fiscaal voor beloond.

Meer info vind je op http://www.rsz.fgov.be/nl/werkgevers-en-de-rsz/aangiften-bijdragen-en-verplichtingen en voor thuiszorg diensten kan je kijken op www.woonzorgweb.be/thuiszorg